1. Kaip įmonės gali teikti pagalbą Ukrainai, kad ši parama būtų pripažįstama pagal LR Labdaros ir paramos įstatymą (LPĮ)?

Įmonės paramą gali teikti Lietuvos paramos gavėjo statusą turinčioms organizacijoms, taip pat užsienio paramos gavėjams – užsienyje įsteigtoms, lietuvių organizacijoms, Europos ekonominės erdvės valstybių paramos gavėjams.

Pagal naujai priimtą LPĮ papildymą, paramą galima teikti ir užsienyje esantiems juridiniams asmenims, organizacijoms ir valstybinėms institucijoms, kurios yra įsteigtos valstybėse, esančiose Vyriausybės sudarytame nusikaltimus ir jų padarinius patiriančių šalių sąraše, šiuo atveju Ukrainoje.

 

2.Kaip paramos teikimas turi būti įforminamas, kokie dokumentai reikalingi?

Teikiant paramą turi būti sudarytas dokumentas, turintis privalomus Buhalterinės apskaitos įstatyme numatytus rekvizitus. Dažniausiai pasirašoma Paramos teikimo sutartis ir Paramos priėmimo – perdavimo aktas, nurodant kas konkrečiai ir už kokią vertę buvo perduota. Pervedant pinigines lėšas būtina turėti tai patvirtinantį dokumentą.

3. Ar teikiant didelės vertės (virš 14.500 Eur) paramą būtina sudaryti notarinę sutartį?

Notarinės sutarties sudaryti nėra privaloma, kai šalyje paskelbta nepaprastoji padėtis. Tačiau būtina turėti laisvos formos dokumentus, įrodančius paramos perdavimo faktą (žr. 2 kl.)

 

4. Ar įmonės suteikusios paramą turi apie tai kam nors pranešti?

Taip, įmonės suteikusios paramą, iki kitų metų gegužės 15 d. VMI pateikia Paramos teikimo metinę ataskaitą (FR0477).

 

5. Ar organizacijos gavusios paramą turi deklaruoti jos panaudojimą?

Paramos gavėjai gautą paramą gali naudoti visuomenei naudingiems tikslams, labdarai, taip pat ją gali perduoti kitiems paramos gavėjams. Nepaprastosios padėties metu parama laikoma panaudota pagal paskirtį, kai ji teikiama Ukrainos organizacijoms ir piliečiams, nukentėjusiems nuo karo. Apie paramos panaudojimą, paramos gavėjai iki kitų metų gegužės 15 d. VMI turi pateikti Paramos gavimo ir panaudojimo metinę ataskaitą (FR0478).

 

6. Kokios pelno mokesčio lengvatos taikomos įmonėms, suteikusioms paramą?

Įmonės, suteikusios paramą per paramos gavėjus, gali taikyti pelno mokesčio lengvatą pagal PMĮ 28 str. 2.d. pagal kurį Paramos teikėjas gali iš metinių pajamų du kartus atskaityti paramai skirtas išmokas, įskaitant ir suteiktų paslaugų ar perduotų prekių vertę, kuri neviršija 40 proc. gautų pajamų.  

 

7. Ar yra išimtys PVM atskaitai teikiant paramą?

Jei parama teikiama paramos gavėjui nepaprastosios padėties metu prekėmis, kurios buvo skirtos apmokestinamajai veiklai, nuo šių prekių PVM neturi būti skaičiuojamas ir įmonė nepraranda teisės į tokių prekių PVM atskaitą.

Jei parama teikiama paramos gavėjui nepaprastosios padėties metu paslaugomis, PVM neturi būti skaičiuojamas, tokios paslaugos nėra laikomos suvartotos privatiems poreikiams.

Jei parama teikiama paramos gavėjui nepaprastosios padėties metu piniginėmis lėšomis, PVM prievolių šiuo atveju neatsiranda.

 

8. Jei parama yra teikiama tiesiogiai karo pabėgėliams (fiziniams asmenims), ar taikomos mokestinės lengvatos?

Jei parama suteikta tiesiogiai karo pabėgėliams (fiziniams asmenims), tokios paslaugos ar prekės yra laikomos suvartotos privatiems poreikiams tenkinti ir nuo jų vertės turi būti skaičiuojamas pardavimo PVM.

 

9. Kaip Lietuvos įmonės gali padėti savo ukrainiečiams darbuotojams?

Įmonės neturi mokėti GPM ir sąnaudos gali būti pripažįstamos leidžiamais atskaitymais, kai:

·         Įmonė apmoka ukrainiečio darbuotojo grįžimo į Ukrainą išlaidas dėl visuotinės mobilizacijos;

·         Išnuomoja butus ukrainiečiams darbuotojams ir jų šeimos nariams;

·         Sumoka vienkartinę (iki 730 Eur) dydžio kompensaciją įsikurti Lietuvoje;

·         Padovanoja iki 200 Eur vertės dovaną (pinigais ir daiktais) per metus.

 

Daugiau informacijos įmonėms dėl pagalbos Ukrainai rasite VMI puslapyje.

Informacija paruošta remiantis Valstybinės mokesčių inspekcijos pateikta medžiaga.